•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

(Seo) schrijf trends én tips 2016

schrijftrends2016schrijveniEen nieuw jaar betekent nieuwe kansen. Bijvoorbeeld om de content op je website eens flink onder handen te nemen. Want, website bezoekers zitten niet stil en Google al evenmin. Wat wil de klant in 2016 lezen over jouw bedrijf? En hoe bereik je ook in het nieuwe jaar een ‘streepje voor’ bij Google? Ik bespreek een aantal praktische schrijftrends die je niet mag missen!


Lange zoektermen

Schrijven voor het web staat ook in 2016 in het teken van zoekmachine optimalisatie.'Zoekterm optimalisatie' krijgt echter een nieuwe definitie. Lange zoektermen scoren beter in Google dan korte zoektermen. Deze woorden converteren beter en hebben minder concurrentie.
Een strategie die ik als tekstschrijver overigens altijd al hanteer. Ik noteer niet alleen enkele woorden, maar gerichte zoekwoordcombinaties. Deels gebaseerd om mijn eigen zoekgedrag (ik typ soms hele zinnen in Google) en natuurlijk afgestemd op het zoekgedrag van de doelgroep.
Enfin, genoeg over mijzelf. ;-) To the point, wat betekent dit concreet voor de content op de website? Landingspagina’s afgestemd op afzonderlijke zoektermen zijn verleden tijd. Breed georiënteerde webpagina’s hebben de voorkeur en die mogen vanzelfsprekend weer wat langer zijn. Voor de zoektermen geldt bij voorkeur een aantal van vier of meer woorden.

Killer content: hot to share

Informatie die gedeeld moet worden. Dat is schrijven voor het web in 2016. Niet zomaar wat content, maar een opvallend verhaal, een handig stappenplan of een praktische checklist. Content die zo interessant is dat bezoekers dit massaal delen op social media.


Lokaal is hot

Van globaal naar lokaal; het is één van de consumententrends in food en retail die ook in 2016 doorzet. Het lijkt een soort tegentrend op de globalisering die met de opkomst van allerlei ontwikkelingen nog niet eens ten einde is. Consumenten geven sterk de voorkeur aan lokale producten. En bedrijven doen ook steeds vaker zaken met lokale partners. Wat heeft dit met tekst te maken? Lokale SEO is onmisbaar in 2016, zeker voor B2C bedrijven. Zowel bedrijven als consumenten zoeken voornamelijk lokaal en regionaal.


Storytelling

Een trend die hier nauw mee samenhangt is storytelling. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar het verhaal achter het product. Verhalen zijn een krachtig communicatiemiddel om mensen te binden aan jouw merk, bedrijf of product. Nu leent de website zich niet voor een ellenlang verhaal. Vertel daarom kort en bondig iets over het hoe en waarom van jouw bedrijf. Of maak een leuk filmpje. Zorg in ieder geval voor interactie met de lezer. Andere vormen van storytelling zijn klant- en succesverhalen of productverhalen. Zo introduceert Shell de StationStories video’s en Gall & Gall vertelt op de website het verhaal achter de fles.

Op zoek naar een krachtig (SEO) verhaal voor jouw website? Neem contact op met de tekstschrijver