•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

SCHRIJFTIP: De juiste match, dat klikt

dejuistematchVoor een opdrachtgever moest ik een blog schrijven over verleiden, klantrelaties en uitstraling. Na een poosje 'googlen' werd ik vrijwel direct belaagd door AdWords van datingsites, praktische versiertips en verleidelijke producten. Serieus: een advertentie met als titel ‘Oorgasme garantie?’* Wat moet mijn partner hiervan denken?

 

Google ‘denkt’ dat ik een hopeloze vrijgezel ben

Dit gebeurt me trouwens wel vaker. Internet is mijn inspiratiebron. Als ik moet schrijven over aircosystemen, prefab betonconstructies of cv-installaties word ik meteen doodgegooid met dito advertenties.
Leuk dat researchen, maar volgens mij ‘denkt’ Google inmiddels dat ik een hopeloze vrijgezel (of versierder?) ben met een passie voor techniek, waarvan het geslacht dubieus is. Al die technische en bouwgerelateerde termen doen vermoeden dat ik een man ben. Maar mijn regelmatige online bezoekjes aan Wehkamp en H&M (privé uiteraard) suggereren het tegendeel.

 

Zoekgedrag bepalend voor online profielen

Op basis van mijn zoekgedrag wordt er een soort interesseprofiel opgesteld. Vervolgens zie ik overal banners voorbij komen van loodgieters, installatiebedrijven en constructiebedrijven. En o,ja héél af en toe knippert ineens die leuke broek rechtsboven in mijn beeldscherm. Of een sexy bouwvakker, maar dat terzijde.


AdWords als teasers

Enfin, dat is nou precies de clou. Die leuke jeans die telkens weer heel subtiel op mijn beeldscherm verschijnt. Die veel te dure tas die verleidelijk heen en weer banjert. AdWords zijn gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door aanbieders en die aansluiten bij het zoekgedrag van surfers. Dat dit zoekgedrag niet altijd een realistische weergave is van de interesse van surfers bewijst mijn verhaal. Maar och, dat kan Google ook niet ‘weten’. Gelukkig maar, want als Google exact weet wat ik wil, dan zouden er (opnieuw) felle discussies ontstaan over privacy.

 

De juiste match

Voor een website geldt nagenoeg hetzelfde. Door gebruik te maken van relevante zoektermen kom je als bedrijf onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Met de nadruk op relevant, want een verwarring is al snel gemaakt. Verhuur je tijdelijke fietsenstallingen? Dan is de zoekterm ‘fietsenstalling’ veel te breed. Een student die op zoek is naar een fietsenstalling (om - jawel- zijn fiets te stallen) komt dan misschien bij jouw website uit. Geeft niks (je weet nooit hoe een koe een haas vangt), maar je krijgt liever bezoek van een evenementenbureau,dat behoefte heeft aan een tijdelijke fietsenstalling. Er is dan sprake van een juiste match tussen vraag (behoefte) en aanbod. Dat klikt (door) en resulteert in de gewenste conversie.


SEO webteksten

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een belangrijk onderdeel binnen de online marketingstrategie. Als tekstschrijver kan ik je hierbij helpen. Ik maak de teksten onweerstaanbaar voor bezoekers én zoekmachines.


Meer weten over SEO webteksten? Maak een afspraak met de tekstschrijver.


* Het betrof hier een advertentie voor een verleidelijk sound system.