•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

7 tips voor meer kliks op jouw titel(s)

verleidelijkekoppenDe titel maakt of breekt jouw blog, nieuwsbericht, persbericht of webtekst. Op basis van de titel, bepaalt de lezer of jouw verhaal interessant is of niet. Met een pakkende titel verleid je de lezer om verder te lezen. Ik geef een aantal tips voor een ‘clickable’ titel.

 

1. What’s in it for me

Wat levert jouw artikel de lezer op? Geef in de titel aan hoe de lezer beter wordt van jouw verhaal. De lezer kan bijvoorbeeld iets leren, winnen of bereiken. Beloof hem dat.

‘7 tips voor een onweerstaanbare titel’

‘In 1 week 5 kilo afvallen’


2. Show me the numbers


Cijfers in de titel doen het goed. Allereerst vallen cijfers meer op. Vergelijk:

Knipseltitel1


Daarnaast hebben cijfers iets geloofwaardigs. Een opmerkelijk feit: Vooral oneven cijfers scoren in dit geval goed. Even getallen zijn te perfect en daarom minder geloofwaardig.

 

3. Surprise!

Een verrassingselement doet het altijd goed. Je kunt lezers op verschillende manieren verrassen. Humor als verrassingselement werkt uitstekend. Zo schreef ik laatst voor één van mijn opdrachtgevers een artikel met als titel ‘Dag kale doos’. Eerder schreef ik voor diezelfde opdrachtgever een vergelijkbare tekst met als titel: ‘De meerwaarde van een goede verpakking’. De ‘kale doos’ kreeg aanzienlijk meer kliks. Het artikel werd meer dan 17.000 keer gelezen.


Een beetje sarcasme of cynisme op z’n tijd mag best, maar verlies hierbij nooit de doelgroep uit het oog. Je hebt Telegraaf-lezers en NRC-lezers. Zit jouw doelgroep te wachten op sensatiekoppen of mag het allemaal wel wat minder overdreven? Houd hier rekening mee.

 

4. Schaarste scoort

Wil je een titel onweerstaanbaar maken? Benadruk dat iets tijdelijk, uniek, nieuw of eenmalig is.
‘Profiteer tijdelijk van 1 maand gratis sporten bij Sportjefit.’

5. Hoe?

Hoe schrijf je een perfecte tekst? Titels met een ‘hoe-vraag’ trekken de aandacht. Bovendien geef je met een hoe-titel ook aan dat de lezer iets krijgt. Namelijk het antwoord op deze vraag.

6. Wat wil Google?

Je schrijft je teksten in de eerste instantie voor de lezer, maar vergeet niet dat Google ook wensen heeft. Voor SEO is het daarom altijd raadzaam om een zoekwoord in de titel op te nemen. En houd rekening met de resultaten die Google toont. Volgens recente berichten staat het aantal karakters voor de titel nu op 70. Pas je titel hierop aan en voorkom dat Google de titel afbreekt.

7. Size matters

Over lengte gesproken. De lengte van de titel is wel degelijk van invloed. Uit dataonderzoek van Outbrain is een titel met acht woorden het meest ‘clickable’. Deze gegevens gelden vermoedelijk voor een desktop. Voor mobiele devices geldt namelijk een maximaal aantal woorden van zes, zoals je recent hebt kunnen lezen in mijn blog met tips voor een ijzersterke content in 2017.

In het kort:

Wist je dat er zelfs een formule bestaat voor het schrijven van de perfecte titel. Jeff Goins bedacht de volgende formule:

Goede titel = cijfer(s) of triggerwoord + bijvoeglijk naamwoord + zoekwoord + reden + belofte

Dus:

‘7 uitstekende tips om de beste titels te schrijven’

 

En ben ik mijn belofte nagekomen? ;-)