•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

Goede voornemens voor een ijzersterke content in 2017

Sport je teksten fitHet begin van het nieuwe jaar staat voor veel mensen in het teken van goede voornemens. Stoppen met roken, gezonder eten, meer sporten… Het zijn de bekende voorbeelden, die uiteindelijk allemaal hetzelfde doel dienen: We willen ons beter, fitter en gelukkiger voelen. Maar heb jij al nagedacht over hoe je in 2017 jouw webteksten (nog) beter kunt maken? Daar word niet alleen jij gelukkiger van, ook de klant. Die voelt zich begrepen en aangesproken en herkent zich in jouw verhaal, voor nog meer leesplezier.


Voornemen 1: de webtekst op dieet

Het bekende dogma ‘schrijven is schrappen’ geldt in 2017 meer dan ooit. Tijd om die dikke webteksten eens flink in te dunnen, want steeds meer mensen bezoeken de website via een smartphone of tablet. Zo’n klein scherm stelt andere eisen aan content dan een desktop.

Less is more
Nog steeds geldt het klassieke less is more. Websitebezoekers lezen niet, maar scannen de tekst. Ik schreef eerder een blog over hoe je webteksten scanbaar maakt, maar er zijn enkele verschillen tussen een desktop en een mobiel device.

Desktop versus mobiel device
Op een desktop lezen mensen webteksten in een F-vorm. Op een mobiele telefoon concentreert de lezer zich op het midden van de bovenste helft van het scherm. Wat betekent dit voor de webtekst?

  • - Titels moeten korter: niet langer dan zes woorden.
  • -  Alinea’s moeten korter: meer witruimtes (enters) verhogen de leesbaarheid.
  • - Vertel direct en duidelijk waar je het over gaat hebben, zodat de lezer de moeite neemt om verder te scrollen.

Om mijn eigen intro als voorbeeld te nemen: bij de eerste paar regels wordt het wellicht niet meteen duidelijk waar het verhaal naartoe gaat. Dit kan natuurlijk veel korter:

Knipselblogtrends2017

Voornemen 2: vertel oprechte verhalen

Een goed verhaal blijft beter hangen en wordt gemakkelijker verder verteld, waardoor jouw boodschap beter overkomt. Het gebruik van storytelling is niet nieuw, maar krijgt in 2017 nog meer aandacht. Consumenten willen eerlijke, pure en authentieke producten. Het zijn inmiddels modewoorden geworden. Daar kun je als bedrijf niet meer letterlijk mee aankomen. Je moet het gevoel van authenticiteit overbrengen. Alles draait om beleving en dit vraagt om een eerlijk en oprecht verhaal. Volgens verhalenmaker Sigrid van Iersel[1] mogen verhalen best een ‘rafelrandje’ bevatten. Het hoeft allemaal niet perfect. No one is perfect. Een rafelrandje maakt je juist daarom extra geloofwaardig.    

Voornemen 3: opruimen

De consument wordt overladen met content. Tijd voor een grote schoonmaak. Bepaal de toptaken van jouw website. Waarom komen de bezoekers écht naar jouw website? Zorg dat ze snel de informatie vinden die ze zoeken. Maak bijvoorbeeld lijstjes van de belangrijkste toptaken en plaats die bovenaan. Toptaken van de website van een reisbureau zijn bijvoorbeeld[2]:

  •          - Last minute boeken
  •         - Goedkoop vliegticket boeken
  •        -  Contant met de Klantenservice

Voornemen 4: meer persoonlijke aandacht

Persoonlijke aandacht wordt voor consumenten steeds belangrijker. Volgens het trendrapport ‘Het nieuwe Winkelen’ zijn consumenten steeds meer op zoek naar maatwerk. Zij verwachten dat producten en diensten, dus ook content, worden afgestemd op hun persoonlijke behoeftes. Hier komt vooral de techniek om de hoek kijken, maar je moet dus onderwerpen kunnen aanbieden die aansluiten bij de behoefte van de bezoeker. En vergeet niet: schrijf persoonlijk. Spreek de bezoeker direct aan. Schrijven in spreektaal mag best, alsof de klant recht tegenover je zit.

 

Zit je ook boordevol goede voornemens, maar weet je niet hoe of waar je moet beginnen? De tekstschrijver helpt je graag.


Bronnen

[1] http://sigridvaniersel.nl/weblog/2017/01/02/belangrijkste-trends-op-gebied-storytelling-2017/
[2] Boek 'Verleiden op Internet - Aartjan van Erkel'