•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

Voldoet jouw website aan de hiërarchie van de conversie-piramide?

conversiepiramideschrijftipConversie-optimalisatie is feitelijk niks anders dan het wegnemen van obstakels. Binnen de psychologie van webdesign wordt vaak gebruik gemaakt van de conversie-piramide. In de conversie-piramide worden achtereenvolgens de behoeften van websitebezoekers doorlopen. Van functionaliteit en toegankelijkheid tot usability en overtuigen. De conversie-piramide is deels ook van toepassing op de webtekst.

 


Op internet kom ik diverse varianten van de conversie-piramide tegen. De meest voorkomende onderdelen zijn (van onder naar boven): functioneel, toegankelijk, gebruiksvriendelijk en verleidelijk. Het is de bedoeling dat je van onder naar boven werkt. Immers, het één kan niet zonder het ander. Als de techniek het laat afweten, heb je niks aan een teaser.


De perfecte waardepropositie

De meeste conversie-piramides beginnen met functionaliteit of de techniek. Als tekstschrijver ga ik echter altijd uit van een ‘goede binnenkomer’. Je geeft antwoord op de belangrijkste vragen die een bezoeker heeft:


1. Wat is dit voor een website? (Wat bied je de bezoeker.)
2. Waarom moet men hier zijn en niet ergens anders? (Wat maakt jou uniek?).


Op deze manier creëer je een unieke waardepropositie en houd je de aandacht van de bezoeker vast.

conversiepiramidesib

Functioneel en toegankelijk

Vervolgens is het van belang dat de website technisch goed werkt en dat er sprake is van een logische/ toegankelijke opbouw. Ik ben geen webbouwer, maar ik adviseer wel bij de opbouw van een logische sitemap. Die sitemap vormt uiteindelijk de kapstok voor mijn verhaal.


Gebruiksvriendelijk

Een gebruiksvriendelijke website gaat verder dan alleen een goede techniek. Met een goede tekst help je de bezoeker, om snel zijn weg te vinden. Het is belangrijk om je te richten op de toptaken van de website. Allereerst moet je bepalen wat de toptaken zijn. Dit verschilt per type website en soort bedrijf. Voor de website van een gemeente zijn de toptaken bijvoorbeeld ‘paspoort aanvragen’ en ‘openingstijden’ en voor een bank ‘saldo checken’ en ‘rekening openen’. Beperk je tot maximaal vijf toptaken, anders schiet je je doel voorbij.
Verder speelt de tekst ook een belangrijke rol bij (product)informatie. Bedenk welke vragen een bezoeker heeft en geef hier direct antwoord op. Denk aan informatie over leveringen en retouren. Je kunt ook kiezen voor een FAQ.


Verleiden

De laatste stap in de conversie-piramide heeft betrekking op overtuigen, ofwel verleiden. Overtuigen kan op verschillende manieren. Een veel gebruikte overtuigingsstrategie is sociale bewijskracht. Laat zien hoeveel klanten de bezoeker voor gingen. Of speel in op testimonia: laat een expert aan het woord, plaats klantreferenties en/of productbeoordelingen.

Voldoet jouw webtekst aan de hiërarchie van de conversie-piramide? De tekstschrijver adviseert je graag.