•  

     

    Cynthia van der Waal

    Maak kennis met de dame achter S!B

    Ik schrijf teksten op de Cynthia manier. Dat betekent aanpakken,
    inleven en een daadwerkelijke meerwaarde leveren voor mijn opdrachtgevers.
    Dit vertaalt zich in teksten en communicatieoplossingen met een blijvend(!) resultaat.
    Sommigen noemen het ‘perfectionistisch’, zelf geef ik de voorkeur aan ‘gedreven’.

     

    Lees verder

...Schrijftips

SCHRIJFTIP: Een spiegel voorhouden

spiegelvoorhoudenSchrijvenisBlijvenAls tekstschrijver heb ik een afwisselend beroep. Van een bezoek aan een groothandel in marine onderdelen tot een rondleiding over een bouwplaats (inclusief prachtige helm en veel te grote bouwvakkersschoenen). Aan mij de taak om na zo’n kennismaking of bedrijfsbezoek een goed verhaal ‘op papier’ te zetten.

 

 

In de rol van klant

Toegegeven ik kom doorgaans niet aan met een standaard vragenlijstje. Zeker in het geval van webteksten ben ik benieuwd naar het verkoopgesprek van degene die tegenover mij zit. Immers, zoals ik al vaker schrijf: een webtekst is nagenoeg vergelijkbaar met een verkoopgesprek. Kortom, ik laat iemand altijd eerst zijn of haar eigen verhaal doen. Ik schik mij in de rol van potentiële klant. Daarna is de tekstschrijver pas aan de beurt.

 

Tijd voor actie

‘Wij zijn echt anders!’ Het is misschien wel de meest gehoorde uitspraak tijdens mijn bedrijfsbezoeken. Tijd voor actie. Is jouw bedrijf echt anders? Hoe(zo) dan? Een ogenschijnlijk simpele vraag. Niets blijkt minder waar. Na een lange stilte volgt vaak het bekende ‘USP’-lijstje: korte lijnen, betrokken, persoonlijk, de klant ontzorgen van A tot Z etc., waarbij de U van Unique wel achterwege gelaten kan worden. Daar neem ik geen genoegen mee.

 

Inhoud geven

Tijd voor de verdieping: Hoe geef je je klanten het gevoel van ontzorgen? Met andere woorden: wat doe je zoal voor jouw klanten? Wat betekent dit woord voor jou? En wat verstaan jouw klanten onder ontzorgen? De zoektocht naar antwoorden gaat gepaard met een stukje zelfreflectie.
Ik houd mijn opdrachtgevers een spiegel voor, zodat zij stilstaan bij hun manier van werken, hun dienstverlening en hun kwaliteiten. Met als uiteindelijk doel: daadwerkelijk inhoud geven aan woorden/ uitspraken die in de eerste instantie niet meer zijn dan algemene (!) modewoorden. Ontzorgen in de zorg betekent niet hetzelfde als ontzorgen in vastgoed of financiën. Kortom, weg met die algemeenheden. Wees specifiek, dan maak je pas echt het verschil.


Overigens is het niet mijn advies dat je woorden, zoals ontzorgen, niet moet gebruiken in je verhaal. Het draait er vooral om, dat je deze woorden voorziet van de juiste inhoud en context.


Hulp nodig? De tekstschrijver houdt je graag een spiegel voor.